Hall

Old Beginning

 

Vstupujete do sálu, který je nejstarší částí továrny, ze které je nyní naše muzeum. Vlastně se nejedná o sál ve své očekávané podobě, ale o chodbu. V ní se kdysi tlačily po vyznačených tratích vozíky s dekami. Ano, s dekami a ty tratě na zemi ještě najdete. Továrna totiž byla textilní. Po vzoru nejstarší části fabriky zde najdete i to nejstarší, co u nás máme. Téměř. Můžeme ji rozdělit na pravou a levou stranu. Na té pravé se to každým rokem střídá. V inscenované stodole můžete vidět tak zvaný sběratelův sen. Prostě krásné staré auto, v původním stavu, nalezené tak, jak jej před lety majitel odstavil.

 

Každý sběratel po tomto okamžiku sní a vy máte příležitost prožít tu chvíli znovuzrození dávno zapomenutého kousku historie.... A na druhé straně? ...tady je náš malý poklad. Originální „Téčko“, neboli Ford T z doby, kdy se ještě nerozběhla mašinerie chrlící miliony „Plechových Lízinek“ jak se Téčkům přezdívalo. Více o něm najdete níže. Za vstupem do kina je interaktivní kousek – ohromná kliková hřídel, se kterou si můžete zatočit a hádat, nebo vědět, kolik pístů a ojnic na ní bylo osazeno…

Připravili jsme pro vás
Overland 1911 model 51

Vše začalo v roce 1903. Společnost Standard Wheel Company, pod vedením Charlese Minshalla přijala rozhodnutí, že vedle zavedené výroby kol pro kočáry zkusí vyvinout automobil. Věc měl na starosti tehdy čerstvý absolvent Rose Polytechnic Institute, pan Claud E. Cox. Mladík s plnou hlavou nápadů přesvědčil vedení firmy o trendu automobilů a v témže roce vyjíždí z bran továrny v Indianě první kusy jednoválcových, pětikoňových aut s planetovými převodovkami. Rok 1903 přinesl 11 vyrobených aut, v dalším roce dosáhla výroba 23 kusů a Claude Cox pokračoval ve vývoji. Na rok 1905 měl připravený již 16 koňový čtyřválec s hřídelovým pohonem namísto řetězu a s volantem, v té době novinkou, oproti konvenční řídící oji. V roce 1904 došlo k nešťastné události, vybuchl kotel a ve světle této a dalších skutečností ztratila společnost Standard Wheel Company zájem a nadšenému Coxovi odprodala vše včetně patentů za tehdejších 8 000 Dolarů (241 000 USD dnes).  Claude Cox pochopil, že pro rozvoj potenciálu firmy bude potřebovat mnohem více peněz. Našel investora v panu Davidovi M. Parrym, který zbohatl na výrobě kočárů taženými koňmi a po dohodě se Parry stal 51% vlastníkem nově vzniklé společnosti:  Overland Auto Company. V roce 1905 posiluje výroba na dva modely, avšak kvůli přesunu výroby je konečné číslo 37 vyrobených aut. Rok 1906 přináší dvě zásadní události. Krátká, ale masivní ekonomická krize tvrdě zasahuje celé Parryho impérium, dokonce do té míry, že o rok později přijde i o dům a druhým, pro budoucnost značky důležitým milníkem je fakt, že celou kapacitu 47 kusů kupuje jistý John North Willys, prodejce aut v Elmiře, v NY. Willys prodává auta rychleji, než je společnost Overland Auto Company dokáže vyrábět. Právě v okamžiku, kdy pan Parry přichází o svůj dům, přichází objednávka ze strany Willyse na 500 automobilů a to spolu se zálohou 10 000 USD. Willys přicestuje do sídla společnosti a ke svému zděšení nachází výrobu v troskách. Lidé nemají zaplacené mzdy, v halách se povalují torza automobilů. Při pokusu zachránit svoji investici se v obchodním světě považovaný Willys obrací na své partnery v New Yorku, přebírá společnost Overland a pouští se do zásadní restrukturalizace. A je úspěšný. Již v roce 1908 fabrika generuje 465 kusů modelu 24 ve dvou variantách rozvoru. Willys vidí, že trh je schopen absorbovat násobné množství aut a v roce 1909 produkuje závratných 4 907 kusů. V témže roce ze společnosti odchází Claude Cox a John Willys žene výrobu do nejvyšších otáček. V roce 1909 kupuje další automobilovou společnost Marion Motor Car C.o a v září téhož roku získává obrovské výrobní prostory v Toledu, v Ohiu. To mu umožní zásadní expanzi, v roce 1912 dochází k přejmenování firmy na Willys-Overland Motor Company a mezi léty 1912 až 1918 je tato firma druhou největší společností v USA. Kdo že je první? No samozřejmě Henry Ford, se svojí Ford Motor Company. Další osud společnosti je velmi zajímavý, jistě znáte legendární Jeep Willys, ale to někdy příště.

Obrázek

1911
Rok výroby

Obrázek

200 cu.in
Objem motoru

Obrázek

Nezjištěno
Vyrobených kusů

Overland model 51 rok výroby 1911

Prohlédněte si naše

Nejnovější vozy

Mercury Cougar 1968

Na tento vůz se vyplatí přijet se podívat. Jeho jméno je Mercury Cougar a je z roku 1968. Divize Mercury vznikla u Fordu na popud syna Henryho Forda, pana Edsela Forda, již v roce 1938. Tentokráte však nepůjdeme tak hluboko do historie a v rámci přehledu modelů pro letošní sezonu se omezíme jen na základní data. Mercury Cougar byl Fordem uveden na trh jako protějšek k legendár...

Zobrazit vůz

Mercury Marauder 1965

  Mercury má u nás zvláštní postavení. Není to Lincoln, ale rozhodně to není běžný Ford. Ano, je to automobil, který byl vyvinut pod taktovkou Fordova impéria, ale Mercury vždy platilo za takového hýčkaného bratrance Lincolna. Marauder, coby samostatné označení automobilů Mercury bylo ve své první generaci představeno v polovině roku 1963, nese jedno NEJ. Jako první auto v USA...

Zobrazit vůz

Overland 1911

Nenechte si ujít tento překrásně zrenovovaný, z Kanady přivezený automobil. Overland z roku 1911 je naším nejstarším exponátem a je překrásný.

Zobrazit vůz

Lincoln 1928

Lincoln modelové řady L z roku 1928 karosovaný společností Willoughby. To je pojem. Jeden z 852 kusů, které kdy Lincoln u této prestižní firmy zadal. Jeden z mála, opravdu z mála Lincolnů, který se dochoval až do dnešních dnů v originálním stavu, s původním čalouněním a pouze s lokálními, drobnými opravami laku a střechy. Vše originální, po celou dobu v držení jedné rodiny.

Zobrazit vůz

1964 Chrysler Imperial

Znáte to rčení. Přišla krize, je to s námi špatné. Musíme jíst plesnivé sýry, pít stará vína a naše auta nemají ani střechu J Tento konkrétní kus z Kalifornie, z města jménem Ventura byl ale prodáván jako nefunkční. Stalo se, že vůz jednoho dne majitelce vypověděl službu a na pravidelnou cestu za dcerou do vnitrozemského Bakersfieldu již s Imperialem nevyjela. Ani přivolaný te...

Zobrazit vůz

1924 Studebaker Big Six

U Studebakerů, v Indianě, se v polovině devatenáctého století činili. Bylo jich 5 kluků a 5 holek. Starý pan Studebaker byl kovářem a kluci po něm řemeslo převzali. Jelikož právě vypukla zlatá horečka, začali vyrábět i bryčky a kočáry, později armádní vagony. Největším úspěchem firmy Studebaker Brothers Company byly dodávky kočárů pro Bílý dům. Přichází však doba motorizace a v roc...

Zobrazit vůz

1918 Buick 6-45

David Dunbar Buick zbohatl na patentu. Jako instalatér a neúnavný inovátor přišel na to, jak spojit kov a keramiku. Dnes tomu říkáme smalt a ano, stojí za tím právě tento chlapík. Za prodej patentu dostává 100 000 dolarů, dost na to, aby roku 1903 založil donedávna nejstarší automobilku spojených států – Buick. Druhým počinem pana Buicka byl jím vymyšlený a patentovaný rozvod OHV. Tato...

Zobrazit vůz
Šipka levá