Hall
Old Beginning
Vstupujete do sálu, který je nejstarší částí továrny, ze které je nyní naše muzeum. Vlastně se jedná o chodbu. V ní se kdysi tlačily po vyznačených tratích vozíky s dekami. Ano, s dekami a ty tratě na zemi ještě najdete. Továrna totiž byla textilní. Po vzoru nejstarší části fabriky zde najdete i to nejstarší, co u nás máme. Rozhodli jsme se, že úvodní část muzea zasvětíme tak zvané mosazné éře, tedy automobilům první a druhé dekády minulého stolení.
U vstupu vás již léta vítá originální „Téčko“, neboli Ford T z doby, kdy se ještě nerozběhla mašinerie chrlící miliony „Plechových Lízinek“ jak se Téčkům přezdívalo. V roce 2026 mu budou sekundovat dva pilíře americké automobilové historie: REO z roku 1905 a nádherný Overland z roku 1911. Při každém načtené stránky se vám automobily zobrazí.
Vybrali jsem pro vás
Vše začalo v roce 1903. Společnost Standard Wheel Company, pod vedením Charlese Minshalla přijala rozhodnutí, že vedle zavedené výroby kol pro kočáry zkusí vyvinout automobil. Věc měl na starosti tehdy čerstvý absolvent Rose Polytechnic Institute, pan Claud E. Cox. Mladík s plnou hlavou nápadů přesvědčil vedení firmy o trendu automobilů a v témže roce vyjíždí z bran továrny v Indianě první kusy jednoválcových, pětikoňových aut s planetovými převodovkami. Rok 1903 přinesl 11 vyrobených aut, v dalším roce dosáhla výroba 23 kusů a Claude Cox pokračoval ve vývoji. Na rok 1905 měl připravený již 16 koňový čtyřválec s hřídelovým pohonem namísto řetězu a s volantem, v té době novinkou, oproti konvenční řídící oji. V roce 1904 došlo k nešťastné události, vybuchl kotel a ve světle této a dalších skutečností ztratila společnost Standard Wheel Company zájem a nadšenému Coxovi odprodala vše včetně patentů za tehdejších 8 000 Dolarů (241 000 USD dnes). Claude Cox pochopil, že pro rozvoj potenciálu firmy bude potřebovat mnohem více peněz. Našel investora v panu Davidovi M. Parrym, který zbohatl na výrobě kočárů taženými koňmi a po dohodě se Parry stal 51% vlastníkem nově vzniklé společnosti: Overland Auto Company. V roce 1905 posiluje výroba na dva modely, avšak kvůli přesunu výroby je konečné číslo 37 vyrobených aut. Rok 1906 přináší dvě zásadní události. Krátká, ale masivní ekonomická krize tvrdě zasahuje celé Parryho impérium, dokonce do té míry, že o rok později přijde i o dům a druhým, pro budoucnost značky důležitým milníkem je fakt, že celou kapacitu 47 kusů kupuje jistý John North Willys, prodejce aut v Elmiře, v NY. Willys prodává auta rychleji, než je společnost Overland Auto Company dokáže vyrábět. Právě v okamžiku, kdy pan Parry přichází o svůj dům, přichází objednávka ze strany Willyse na 500 automobilů a to spolu se zálohou 10 000 USD. Willys přicestuje do sídla společnosti a ke svému zděšení nachází výrobu v troskách. Lidé nemají zaplacené mzdy, v halách se povalují torza automobilů. Při pokusu zachránit svoji investici se v obchodním světě považovaný Willys obrací na své partnery v New Yorku, přebírá společnost Overland a pouští se do zásadní restrukturalizace. A je úspěšný. Již v roce 1908 fabrika generuje 465 kusů modelu 24 ve dvou variantách rozvoru. Willys vidí, že trh je schopen absorbovat násobné množství aut a v roce 1909 produkuje závratných 4 907 kusů. V témže roce ze společnosti odchází Claude Cox a John Willys žene výrobu do nejvyšších otáček. V roce 1909 kupuje další automobilovou společnost Marion Motor Car C.o a v září téhož roku získává obrovské výrobní prostory v Toledu, v Ohiu. To mu umožní zásadní expanzi, v roce 1912 dochází k přejmenování firmy na Willys-Overland Motor Company a mezi léty 1912 až 1918 je tato firma druhou největší společností v USA. Kdo že je první? No samozřejmě Henry Ford, se svojí Ford Motor Company. Další osud společnosti je velmi zajímavý, jistě znáte legendární Jeep Willys, ale to někdy příště.
1911
Rok výroby
200 cu.in
Objem motoru
Nezjištěno
Vyrobených kusů
Overland model 51 rok výroby 1911
Prohlédněte si naše
Nejnovější vozy